Közzétéve:

Egészséges rostok

Kapcsolódva előző cikkünkhöz – melyben a rostfogyasztás jelentőségéről írtunk – most a növényi rostforrások egy részével ismerkedhetünk meg. A rostdús táplálkozás egyik legfontosabb alapfeltétele, hogy fokozatosan növeljük csak a bevitt rostmennyiséget – amennyiben korábban rostokban szegény étrendet folytattunk -, és ne feledkezzünk meg a bőséges folyadékbevitel biztosításáról a kellemetlenségek elkerülése végett.

Búzakorpa, búzacsíra: A búzakorpa tényleges értéke az életfontosságú B vitaminok (B1, B6, B15), nyomelemek és a rostanyag (cellulóz) tartalmában rejlik. Csökkenti a zsírfelszívódást, a vér koleszterinszintjét, lassítja a cukor felszívódását, kedvezően befolyásolja a gyomor- és bélműködést. A rosthiányos táplálkozás egyszerű megoldása a megfelelően adagolt búzakorpa, melyet fogyaszthatunk levesben, főzelékben, savanyított tejtermékekben, illetve felhasználhatjuk kenyér vagy egyéb pékáru készítéséhez.
A búzacsíra fehérjék esszenciális aminosav összetétele igen kedvező a szervezet számára. Élelmi rost tartalma jelentős. Szív- és keringési zavarok, különösen a perifériás erek keringési zavarainak megelőzésére hasznos a káliumban, magnéziumban gazdag búzacsíra fogyasztása.

Zabpehely, zabkorpa: A zab teljes értékű gabona, tápanyagtartalma kiemelkedő. Rendszeres fogyasztása hozzájárul a vastagbél normális működéséhez és jót tesz a szív- és érrendszernek. Átlagosan 17 könnyen emészthető fehérjét tartalmaz. A szervezet számára nélkülözhetetlen aminosavakból hét jelentős mennyiségben megtalálható a zabfehérjében. A zsírtartalom elérheti a 7 %-ot is, melyben a szervezet számára különösen fontos telítetlen zsírsavakból mintegy 7o-8o % található. Szénhidrát tartalma a többi gabonafélékhez képest a legkisebb, 5o-6o %. Jelentős élelmi rost, ásványi anyag (Ca, Mg, Fe,) és vitaminforrás ( E- és B1-vitamin). A zabbal készített étel nem okoz emésztési rendellenességet.
Bármely formában fogyasztva csökkenti a vérsavó koleszterinszintjét. Az orvosok régóta javasolják, hogy súlyos, vagy közepesen súlyos cukorbetegek alkalmazzák a zabkúrát. Fehérjéje nagyon könnyen emészthető létfontosságú aminosav. Lassítja, illetve gátolja egyes tápanyagok, elsősorban a szénhidrátok és zsírok felszívódását, ezért fogyasztása cukorbetegeknek, fogyókúrázóknak különösen javasolható. Koleszterinszint-csökkentő anyagokat tartalmaz, és nagymértékben segíti a szervezetet a méreganyagoktól való megtisztulásban.

Lenmagpehely: A lenmagban rejlő többféle érték közül elsőként a növényvilágban szinte egyedülállóan magas fitoösztrogén tartalom emelhető ki. A lenmag magas százalékban tartalmaz Omega-3 zsírsavakat, továbbá egy, a nedvesség hatására kiváló vegyületet, aminek hatása a béltraktus belső hámrétegének karbantartásával és a béltartalom továbbításával segíti a táplálék minél előbbi kiürülését. Ez a székrekedésben szenvedőknek lehet segítség. A pelyhesítés a lenmagot az emésztőnedvek számára könnyedén hozzáférhetővé teszi. A mag gyógyászati célú alkalmazása a mag finom lapításával, illetve őrlésével válik lehetővé. Szerte a világon a pehelyszerű állag az igazán tartós és egészséges lenmagtermék.

Szezámpehely: A szezámmag kalciumban sokkal gazdagabb, mint a tej, a sajt, vagy bármelyik olajos mag. Telítetlen zsírsavakban gazdag, 55 %-a olaj. Kitűnő természetes forrása a B-vitaminoknak, inozitolnak, kolinnak és az E-vitaminnak. Kiemelkedő a lecitin tartalma, továbbá szerves foszfortartalma, amely az agy és az idegszövetek legfőbb építőköve.
A természetes táplálkozásban igen jelentős helyet foglalnak el a pelyhesített teljes magvak. A szemeket nedvesítéssel és gőzöléssel felmelegített lapítóhengerek között vezetik át.
A pelyhes ételek anélkül laktatnak, hogy a szervezetet megterhelnék. Könnyen és gyorsan elkészíthető, egészséges és változatos ételek nyersanyagai.

Tönkölykorpa: Magas rost- és ásványi anyag tartalmának köszönhetően élettanilag fontos étrend-kiegészítő, mely reggel nyersen joghurttal fogyasztva kiváló salaktalanító hatású táplálék.

Árpapehely: Az árpa pelyhesített formája a laposra préselt mag, melyben – hasonlóan a többi gabonafélék pelyheihez – benne található a teljes mag, minden összetevőjével együtt. Az árpa igen gazdag keményítőben, fehérjékben, cukrokban, vitaminokban (A, B1, B2, B5, B6, E) és ásványi anyagokban (kalcium, kálium, foszfor, szilícium, vas), azonban nátriumban szegény.
Az árpa a szervezet számára nagyon könnyen emészthető és igen tápláló, kellemes, szelíd ízű gabona. Számos olyan kedvező hatással rendelkezik, amely megszokott táplálékainkra sajnos nem mindig jellemző. Az árpa rendszeres fogyasztása segít megelőzni a székrekedést, javítja a bélműködést, így csökkenti a bélproblémákat. A zabpehelyhez hasonlóan tartalmaz koleszterinszint-csökkentő anyagokat, rendszeres fogyasztása csökkenti az infarktus kialakulásának veszélyét.

Zöldségek, gyümölcsök: Elegendő élelmi rostot tudunk bevinni szervezetünkbe, ha rendszeresen fogyasztunk zöldbabot, szárazbabot, borsót, parajt, sóskát, káposztát, csemege kukoricát, illetve dióféléket és olajos magvakat. A nyers zöldségek a legjobb rostforrások, mert amellett, hogy vitaminokban és nyomelemekben gazdagok, a rosttartalmuk is magas és nyers formában fogyasztva sértetlen marad.

Teljes őrlésű kenyerek, péksütemények: Megfelelő rostbevitel érhető el a fogyasztásukkal. Napi öt szelet kenyér biztosítja a szervezet számára szükséges mennyiséget. Amennyiben a fehér kenyér jelenti az étkezések kísérőjét, ajánlott kiegészíteni a táplálkozást búzakorpával, zabkorpával vagy valamilyen fentebb megnevezett készítménnyel.

 

Kapcsolódó termékek: Korpa, pehely, müzli termékcsoport