Csíráztatás házilag

Napi néhány perc odafigyeléssel saját magunk csíráztathatjuk ki a számunkra megfelelő magokat, amelyek friss vitaminokkal és ásványi anyagokkal látják el a szervezetünket. Ehhez csupán egy megfelelő edényre és csíramagra van szükségünk. Kaphatók külön erre a célra kialakított csíráztató tálak, amelyek praktikussá teszik a folyamatot. A kerámiából készült tál esztétikusabb ugyan, de a tisztítása és kezelése jóval nehezebb, mint a 4 részes műanyag tálé. A több szintből álló csíratál lehetővé teszi, hogy egyszerre több különböző magot csíráztassunk.

A kívánt mennyiségű magot először folyóvíz alatt mossuk át, majd legalább kétszeres mennyiségű langyos (szobahőmérsékletű) vízzel öntsük fel úgy, hogy a víz ellepje a magokat. Az áztatás során a magok megduzzadnak. Az áztatási időt a legtöbb gyártó feltünteti a csomagoláson, de általában az apróbb magvakat 4-6 órát, a gabonaféléket 10-12 órát kell áztatni. A folyamat alatt célszerű a magokat sötét és szobahőmérsékletű helyen tárolni. A speciális csíratálak esetében az alsó edény zárt aljú, amit az áztatásra lehet használni.
Áztatás után a magokat langyos vízzel át kell öblíteni mielőtt a csíráztatásra használt edénybe helyezzük. A csíráztatás folyamán kerülni kell a közvetlen, erős napsütést a magok szempontjából. Amennyiben világos helyen történik a csíráztatás, a csírák zöldebbek és C-vitaminban gazdagabbak lesznek, míg sötétebb helyen a színük világosabb és B-vitaminban gazdagok.

A penészedés és rothadás elkerülése végett fontos, hogy a magokat minden nap reggel és este is öblítsük át hideg vagy langyos folyó víz alatt, majd alaposan csöpögtessük le róluk a vizet. A kicsírázási folyamat magoktól függően változik.

Az eredmény már 3 nap után láthatóvá válik a legtöbb esetben. A különböző magok csomagolása általában feltünteti, hogy mennyi idő után válik étkezésre alkalmasnak az adott csíranövény. A kész csírákat még egyszer öblítsük át, majd helyezzük át egy üvegbe vagy edénybe és tároljuk a hűtőben, hogy továbbra is friss maradjon. Fogyasztás előtt is ajánlott a kész csíranövények vízzel való átöblítése, hogy az esetlegesen kialakult nyákot eltávolítsuk a növénykékről. A csíráztató tálat is mossuk el alaposan – elkerülendő az esetleges penész-szennyeződéseket -, így akár egy újabb adag csíramag növesztését is elkezdhetjük, amíg a hűtőből felhasználjuk az adott adagot.

A csírázott mag életfontosságú vitaminokat, ásványi anyagokat, nyomelemeket, nagy értékű fehérjéket, könnyen emészthető szénhidrátokat és emésztésserkentő rostanyagokat tartalmaz.
A csírák napi fogyasztása egészségesebbé, erősebbé, szebbé teszi Önt és lelassítja az öregedési folyamatokat. A napi táplálkozásban az ellenálló képesség fokozásában, az energiák mozgósítása mellett az ínyencek igényeinek kielégítésére is kiválóan alkalmas. Jó tudni, hogy bár a csírák kalóriatartalma magasnak mondható, mégsem hizlalnak.

Önmagában is üde, ízletes, de szendvicsekre, köretek kiegészítésére, díszítésére is felhasználhatjuk. Dúsíthatunk vele margarint, szendvicskrémeket, sajtkrémeket, kefírt vagy joghurtot, de növelhetjük egyes levesek, főzelékek húsos ételek vagy párolt zöldségek vitamin- és ásványi anyag tartalmát is. Ajánlott nyersen – hőkezelés nélkül – fogyasztani a csíraételeket, mert melegítés hatására a bennük levő hasznos enzimek elpusztulnak.

Az üzletünkben kapható csíramagok és csíráztató tálak megtalálhatók itt.

A „Webáruház” fül alatt található regisztráció után használhatóvá válik az oldalunk kosaras rendszere is.

<<< Vissza a kezdőoldalra

©2006 Bioliget | info@bioliget.hu | 060/70-536-8581 |