Közzétéve:

Fogyni okosan, tartósan

A testsúlycsökkentés legfontosabb hozzávalói az elhatározás, az akarat és a célkitűzés (lépésről-lépésre). Ha mindez adott, akkor jöhet a bűvös „négyes”, ami tulajdonképpen a tartós fogyásod sikerének a kulcsa. Ezek pedig a következők:

  • egészséges táplálkozás
  • megfelelő mozgás
  • szükséges mennyiségű folyadékbevitel és
  • elegendő alvás, feszültségoldás

Amennyiben valamilyen betegségben szenvedsz, ezeken felül még orvosi segítségre is szükséged lesz.

 

Mit is rejt az egészséges táplálkozás? Nagyon sok irányzat van ezzel kapcsolatban, én az alábbiakat mindenképp fontosnak tartom.

  • Kerüld a finomított szénhidrátokat, vagyis a fehér cukrot, fehér lisztet, ebből készült péksüteményeket, tésztaféléket! Az én nézetemben ez nem jelent teljes megvonást, de mindenképp ezen termékek minimalizálását.
  • Változtasd meg az étkezési szokásaid, azaz napi 5 kis étkezést vezess be. Ezzel egyensúlyban tartod a vércukorszinted, felgyorsítod az anyagcseréd és megkíméled magad és szervezeted a kiéhezés okozta gyors falásoktól!
  • Figyelj arra, hogy semmiből ne szenvedjen hiányt a szervezeted, azaz a bevitt kalória mennyiségnek szénhidrátot, fehérjét és zsírt is kell tartalmaznia. A szénhidrátbevitel magas rosttartalmú összetett szénhidrátokból tevődjön össze, mint pl. teljes kiőrlésű gabonafélék, belőlük készült termékek. A fehérje részben állati, részben pedig növényi eredetű forrásból származzon. Ezek a sovány húsok (hal, csirke, pulyka), zsírszegény tejtermékek, hüvelyesek. A zsíroknál a növényi eredetűeket részesítsd előnyben, mint pl. az olívaolaj, repce-, lenmag- és a most különösen elterjedt kókuszolaj!
  • Törekedj a rostokban gazdag táplálkozásra, azaz fogyassz megfelelő mennyiségű zöldséget, gyümölcsöt, hüvelyeseket, teljes kiőrlésű gabonát.
  • Szánj elég időt az étkezésre, ne egyél kapkodva! A megfelelő rágás hiánya miatt a táplálék nincs megfelelően előkészítve az emésztés számára, aminek szintén anyagcsere-lassító következménye van.
  • Fontos szabály, hogy a bevitt energiamennyiségnek kevesebbnek kell lenni, mint amit a szervezeted felhasznál.
  • Étkezési szokásaid megváltoztatásánál, a bevitt kalóriamennyiség csökkentésénél törekedj a fokozatosságra, semmiképp ne legyen egyik napról a
  • másikra a változás drasztikus!

 

A 2. pillér a mozgás. Miért fontos, hogy a fogyókúrádat mozgás is kísérje?

 

A fogyókúra során a szervezet gyakran nemcsak a zsírtartalékot kezdi el lebontani, de az izmokat is, ami gyengeséghez és az anyagcsere lelassuláshoz, ezen keresztül pedig visszahízáshoz vezet. Ha ezt szeretnéd elkerülni, mindenképp érdemes a diétát rendszeres mozgással támogatni, mely hozzájárul az izomtömeged megőrzéséhez. Bármilyen mozgásformát is választasz, a lényeg, hogy szeresd, mert ez már önmagában is motivál.

 

“A milyen sportot válasszak?” kérdésre sajnos nem tudok általános receptet adni, ez abszolút egyén függő. Bizonyos kor után, illetve ha bármilyen egészségügyi problémád van, mindenképp kérd ki kezelőorvosod tanácsát. A legfontosabb tényező a szívműködés, ugyanis az edzés meglehetősen káros lehet, ha a szív nem tud megfelelni a megnőtt követelményeknek. Csontritkulás, ízületi problémák vagy túlsúly esetén ízületkímélő sportot válassz (nordic walking, biciklizés, úszás, jóga, tempós séta). Amennyiben egészséges vagy, próbálj ki minél többféle edzésformát, váltogasd ezeket, ezzel kiküszöbölhető a monotonitás. Vagy válaszd a Zónát, itt soha nincs két egyforma edzés:-)
A lényeg, hogy bármilyen mozgásformát is választasz, csináld rendszeresen, jókedvvel, így nem hagyod abba két edzés után és könnyebben szerezhetsz sikerélményeket.

 

Néhány tipp a mindennapi aktivitás fokozásához:

  • rövidebb távon használj autó helyett kerékpárt vagy gyalogolj
  • lift helyett lépcsőzz
  • parkolj két-három utcával távolabb és gyalog tedd meg a fennmaradó utat
  • tv-nézés közben tornázz
  • kertészkedj, sétáltass kutyát (már ha van)
  • gyerekeiddel tollasozz, focizz, pingpongozz, fogócskázz stb. (ki mit szeret)
  • hétvégenként kirándulj, túrázz
  • sétálj a pároddal stb.

Még egyszer kiemelném a fokozatosságot. Csak lépésről-lépésre haladj, figyelj tested jelzéseire! Kezdj el sportolni, támogasd a fogyókúrád mozgással, bőséges folyadékbevitellel, megfelelő pihenéssel és élvezd ennek jótékony hatásait!

 

Feleki Anna 

Facebook oldalamon edzés videókat, életmód tanácsokat és recepteket találhattok.