Közzétéve:

Melyik rizst válasszuk?

rizs fajták

Az egyik leggyakrabban fogyasztott emberi táplálék a rizs, melynek számos fajtáját ismerjük. Az eligazodásban leginkább a rizsszem színe és alakja segít, bár különbséget lehet tenni származási hely, méret, textúra és hántolási módszer alapján is. Széles körűen felhasználható. Gluténmentes, ezért tökéletesen illeszkedik a lisztérzékenyek mindennapi étrendjébe is.

Magas tápértéke mellett könnyen emészthető. Betegség utáni lábadozásnál vagy böjtök után megfelelő táplálék lehet a szervezet feltáplálására. Fogyasztása támogatja az anyagcserét, de gyomor- és bélproblémákra is megfelelő segítséget jelenthet. Most az itthon is kapható kínálatból szemezgetünk természetesen nem tudományos alapon.

 

Fehér rizs (A és B)

Hántolt és koptatott rizs, mely kevésbé jellegzetes ízű. Ha általánosságban rizsről beszélünk, akkor ez a rizs van a köztudatban, mely „A” és „B” minőségben kerül forgalomba. Lehet hosszabb és rövidebb szemű. Alapvetően nem drága. A fehér rizs gyorsan fő, de mivel a hántolás során minden rostanyagtól megfosztják, viszonylag magas a glikémiás indexe (GI 64). Húsok mellé kiváló köret, nem véletlen a sportolók étrendjéből is ismert csirke rizs kombináció valamilyen salátával kiegészítve. Számos jótékony hatása mellett érdemes kiemelni, hogy a rizs koleszterinmentes, így azoknak, akiknek a koleszterinszintjükkel van problémája, az egyik legjobb táplálék. Friss fűszerekkel, zöldségekkel egyedivé varázsolhatjuk. 

 

Jázmin rizs

A jázmin rizs illatos, hosszú szemű, könnyen és hamar elkészíthető. Csak arra kell vigyázni, hogy ne főzzük túl. Ázsiai ételekhez kiváló köret választás. Ismert vörös és fekete változata is (a Bioliget üzletben thai vörös jázmin rizs néven). A glikémiás indexe kiemelkedően magas (GI 96). Többféle változatú jázmin rizs kapható különböző minőségekben.

 

Basmati rizs

Az Indiából származó basmati rizs – melyet általánosságban a legjobb rizsnek tartanak – hosszabb, de vékonyabb szemű illatos fajta, a neve is azt jelenti: illatok gyöngye. Főzésnél nem ragad össze. Ázsiai ételek mellé kötelező, csodás íze és állaga mellett igen könnyen emészthető. A glikémiás indexe közepesnek mondható (GI 58), ami azt jelenti, hogy a szénhidráttartalma minden más rizsnél lassabban szívódik fel a véráramba, így ez tekinthető a legdiétásabbnak. Fontos B-vitaminokat tartalmaz, mint például a tiamin és a niacin. Alapvetően a fehér változata ismert, de kapható barna basmati rizs is. A minőséget az ára is tükrözi: jóval drágább a hagyományos rizsnél. Kiemelkedő minőségű az indiai Mehnat Crown Special basmati rizs.

 

Barna rizs

A hántolatlan rizst nevezzük barna rizsnek, vagyis tartalmazza a rizs korpáját és a csírát. Értékes fehérje-, B-vitamin és ásványi anyag tartalommal bír, ezért táplálkozás-élettani szempontból a barna rizs magasabb értéket képvisel mint a fehér rizs. Kalciumot, magnéziumot, foszfort, káliumot, szerves sókat és B-vitaminokat tartalmaz. Minthogy a rizs kevés nátriumot tartalmaz, segíthet a vérkeringési problémák, illetve magas vérnyomás esetén. A barna rizsben lévő keményítő fokozatosan szívódik fel, így egyenletesen juttat cukrot a vérbe, emiatt cukorbetegek számára ideális gabonatáplálék (GI 55). Pompásan telíti a szervezetet. Jóval tovább kell főzni, mint a fehér változatot, megpuhulva is rágósabb és karakteresebb, kissé mogyorós ízű, ezért elsőre nem biztos, hogy mindenkinek bejön. A hagyományos rizsnél jóval lassabban, 45-60 perc alatt fő meg. Ugyanakkor forgalomban vannak gyorsabban elkészülő, kíméletes eljárással előkészített barna rizsek is, melyek 25 perc alatt elkészülnek. Ilyen az Ataisz 25 perces barna rizs a Bioligetben.

A hagyományos barna rizs elkészítése: 8-10 órán keresztül áztassuk a rizst. Áztatás után folyóvíz alatt, majd edényben is mossuk alaposan át. Bő vízben főzzük meg – eltérően a hagyományos fehér rizstől. Ha csak a főzés végén adunk hozzá sót, akkor a rizs hamarabb megpuhul.

 

Vörös rizs

A vörös rizst 800 éve fogyasztják és használják a különböző betegségek kezelésre. Különleges színét a Monascus purpureus élesztőgombának köszönheti. Egyik alkotóeleme, a monakolin K gyakorlatilag természetes növényi változata az egyik legnagyobb forgalmú koleszterincsökkentő sztatin gyógyszernek.

 

Fekete rizs

A fekete rizs nem azonos a vadrizzsel. Fekete színét magas antocianin tartalma adja, ez az antioxidáns felel a cékla, vagy a vöröskáposzta színéért is. Főzés előtt tehát fekete, azonban kifőzve a színe sötétlilára változik. Főzési ideje akár 60 percig is eltarthat (kétszeres vízben kell főzni), de ez a folyamat meggyorsítható, ha előtte áztatjuk. Már a főzés alatt is érezni lehet erős, diós (mások szerint mogyorós) aromáját, így köretként való felhasználásnál nem érdemes nagyon fűszerezni. Állaga nem lesz pergős.

Elsősorban édességeket készítenek belőle Ázsiában, de nagyon értékes és élvezetes köretként is. Nagyon jól keverhető fehér rizssel vagy akár bulgurral is. Ebben az esetben azonban fontos, hogy külön legyenek megfőzve az alapanyagok az eltérő főzési idő miatt, valamint elkerülendő a másik köret elszíneződését.

 

Vadrizs

A sötét színű vadrizs (melyet gyakran indián rizsként tüntetnek fel) valójában nem rizs, hanem egy fűféle (Zizania aquatica) termése, de lényegében ugyanúgy használjuk, mint a pergősebb rizsféléket.

Gluténmentes, magas a B-vitamin-tartalma és a benne lévő aminosavaknak köszönhetően teljes értékű fehérjeforrásnak számít. Rost és kalória szempontjából a barna rizshez hasonló, főzési ideje magas. Nem tapad, szépen pereg, nem ragacsos. Íze igen intenzív, ezért a leggyakrabban valamilyen rizsfajtával elkeverve ajánlott fogyasztani, bár ez esetben az eltérő főzési idő miatt külön kell megfőzni a rizsféléket. Gi 57.

 

A különböző rizsféleségeket alak szerint is meg tudjuk különböztetni, melyek legfőbb jellemzői általánosságban a következők:

  • A hosszú szemű fajták (melyeknek hossza az átmérőjük négy-ötszöröse is lehet) a főzésnél nem tapadnak össze, „pergősek”, így elsősorban hagyományos köretnek valók. Jellemző, hogy drágább változatok, kevesebb keményítőt tartalmaznak és kellemes illatuk van. Leginkább különlegesebb alkalmakra használatos rizsféle.
  • A közepes szemű fajták a mindennapi étkezéshez használt rizsek. Fehér és barna változata egyaránt ismert. Főzéshez a csomagoláson levő utasításokat kell követni.
  • A kerek szemű fajták általában puhábbra főnek, s hajlamosak az összetapadásra, így ezeket könnyebb pálcikával enni, s például gombócnak, pudingnak, tejberizsnek is jobban megállják a helyüket; rizottókészítésre kizárólag ezek használhatóak. A kerek vagy rövidszemű rizs segít a belek tisztításában, ezért a gyógyulás érdekében inkább ezt javallják. A világ 110 országában termesztik, és mindenhol nemesítették az adott területre jellemző fajtákat.

 

A glikémiás index adatokhoz a Kalóriaguru oldal adatai lettek felhasználva.

 

Kapcsolódó termékek: gabonák, magvak, köretnek valók

(A cikk a forrás – www.bioliget.hu – feltüntetésével megjelentethető más oldalakon)