Közzétéve:

Miért van szükségünk vitaminokra?

Miért van szükségünk vitaminokra?

A legfontosabb tápanyagaink a fehérjék, szénhidrátok, a víz és a zsírok, amelyek megfelelő arányú bevitele jelenti a helyes táplálkozás alapját. Azonban a szervezetünknek kiegészítő tápanyagokra is szüksége van, amelyet vitaminok, ásványi anyagok és nyomelemek formájában biztosítunk számára. A vitaminok olyan tápanyagok, melyek energiát nem szolgáltatnak, a szervezet működéséhez azonban elengedhetetlenül fontosak. Az egyes vitaminoknak fontos szerep jut a betegségekkel szembeni ellenálló-képességünk megőrzésétől a sejtek építésén át a szövetek regenerációjáig.

A legjobb és legegyszerűbb vitamin-pótlási forma a természetes étrenddel bevitt vitaminok elfogyasztása. A zöldségek, gyümölcsök, különböző tejtermékek és húsfélék alapvetően számos vitamint tartalmaznak, azonban az utóbbi évtizedekben sok esetben csökkent a növények beltartalmi értéke. A nagyobb és bőségesebb termés megköveteli a legtöbb gazdálkodótól a műtrágyák és különböző növényvédő szerek használatát – nem ritkán térfogatnövelő szerek bevetésével együtt -, aminek eredménye az egészségtől kicsattanó mosolygó gyümölcsök és zöldségek garmadája a pultokon és árusító asztalokon. Sajnos azonban a gyönyörű külső nem mindig azt takarja, amit hinni szeretnénk.

A szervezetben való hasznosulásuk alapján zsírban és vízben oldódó vitaminokat különböztetünk meg. A zsírban oldódó vitaminok (A-, D-, E- és K-vitaminok) hosszabb ideig képesek raktározódni a szervezetben, míg a vízben oldódó vitaminok (B-, C-, H- és P-vitaminok) csak rövid ideig hasznosulnak, így állandó pótlásukra van szükség. A szervezetben való tárolási különbség miatt a kétféle vitamincsoport adagolása is eltérő. A zsírban oldódó vitaminok adagolására oda kell figyelni, mert nem megfelelő bevitel mellett a túladagolás különböző problémákat okozhat a szervezetünkben, a vízben oldódó vitaminokat azonban általában nem lehet túladagolni, mert a felesleg kiürül a szervezetből. Ezek állandó utánpótlást igényelnek.

Az egyes vitaminokból más és más mennyiségre van szüksége a szervezetnek. A vitaminszükségletünk számos tényezőtől függ. Alapvetően befolyásolja az étrendünk, a korunk, nemünk, az aktuális egészségi állapotunk, az életmódunk, a szervezetünk biokémiai funkciói és a fizikai aktivitásunk. Más vitaminokra van szüksége egy fejlődésben levő gyereknek, egy babát váró kismamának, egy sportolónak vagy egy idősebb embernek, de a betegségek utáni lábadozás is más-más vitaminszükségletet igényel.

Ha tartósan kevesebb vitamint és ásványi anyagot viszünk be a szervezetünkbe, mint amire szükségünk van, felborulhat annak egyensúlya és betegségek léphetnek fel. Ezek tünetei lehetnek a levertség, fáradékonyság, ingerlékenység, rossz közérzet, kimerültség, az ellenállóképesség csökkenése és az annak következtében gyakoribb megbetegedések.

Hamarosan bemutatjuk a különböző vitaminok főbb jellemzőit, de addig is használjuk ki a friss növények adta lehetőségeket sütőtök, alma, narancs, brokkoli és még számos gyümölcs és zöldség formájában.

Kapcsolódó oldal: Vitaminok, ásványi anyagok