Közzétéve:

Zsírban oldódó vitaminok (A-, D-, E- és K-vitamin)

A szervezetben való hasznosulásuk alapján zsírban és vízben oldódó vitaminokat különböztetünk meg. A zsírban oldódó vitaminok hosszabb ideig képesek raktározódni a szervezetben.

A-vitamin: Segíti az éles látást, a szem alkalmazkodását a sötéthez, hozzájárul az egészséges bőr és az erős immunrendszer kialakulásához. Hiánybetegsége a farkasvakság, amelyet szürkületi vakságnak is neveznek. Ilyenkor a szem nehezen alkalmazkodik a megváltozott fényviszonyokhoz. Vezetés közben élesebbnek – vakítónak – érzi a szembe jövő autók fényét, más körülmények között pedig nem érzékeli pontosan a részleteket maga körül. Az A-vitamint a szervezet képes a provitaminokból – elsősorban a béta-karotinból – átalakítani. A karotinoidok nagy szerepet játszanak az egészséges haj-, bőr- és köröm egészségének megőrzésében. Napi ajánlott bevitele: 0,8-1 mg.

A leggyakoribb A-vitamint és béta-karotint tartalmazó élelmiszerek: tej, tojássárgája, máj, vese, és általában az erősen sárga vagy zöld színű zöldségek és gyümölcsök, mint a sárgarépa, sütőtök, sárgadinnye, paprika, paraj, kelkáposzta és a kajszibarack.

D-vitamin: A csontok egészséges fejlődéséhez nélkülözhetetlen vitamin. Hozzájárul a csontok és fogak képződéséhez szükséges kalcium és foszfor felszívódásához. Állandó pótlása szükséges csontritkulás esetén. Csonttörés esetén elősegíti a csontok gyógyulását. A D-vitamin keletkezhet a bőrben is, melyet a szervezet napfény – ultraibolya sugárzás – hatására alakít át az előanyagaiból. Napjaink súlyos levegőszennyezettsége – főleg a nagyobb városokban – nem teszi lehetővé, hogy a szervezet maga állítsa elő a fény hatására a D-vitamint, ezért szükséges táplálékokból illetve táplálék-kiegészítők formájában a pótlása. Hiánybetegsége az angol kór, mely a csontok gyengülését és elpuhulását okozza. Napi ajánlott bevitele: 5-10 µg.

A leggyakoribb D-vitamint tartalmazó élelmiszerek: csukamájolaj és tengeri halolajok, tej, tojás és tejtermékek valamint a máj.

E-vitamin: Védi a sejteket és a szöveteket a káros szabad gyökökkel szemben, melyek roncsolják a sejtfal szerkezetét, illetve a sejtek alkotórészeit, valamint felelősek az oxidációs eredetű öregedési folyamatokért. Hozzájárul az immunrendszer normál működéséhez, segít erősíteni a szervezet védekező képességét idős korban is. A külső fiatalság vitaminjának is nevezik a népi gyógymódban. Kutatások bebizonyították, hogy az E-vitamin csökkentheti a szívkoszorúér-megbetegedés és agyvérzés kockázatát. Hiányában idegi károsodások léphetnek fel, illetve egyes vélemények szerint a nemi aktivitásra is hatással lehet, bár ez tudományosan még nincs alátámasztva. Napi ajánlott bevitele: 8-12mg.

A legjobb E-vitamin források a növényi olajok (olíva, búzacsíra, napraforgó, tökmag, kukoricaolajok), a friss növényi csírák és zöld növények jelentik, de jelentős mennyiségű állati eredetű forrásnak tekinthetők a tej, tojás, a máj és a húsok is.

K-vitamin: Fontos szerepet játszik a véralvadásban és az ütőerek rugalmasságának megőrzésében és segíti a visszértágulatok megelőzésében fő szerepet játszó MPG fehérje felszívódását. A K-vitamin hiánya vérzékenység, véralvadási zavarok és májfunkciós zavarok formájában nyilvánulhat meg. Felnőttek számára az ajánlott napi bevitel: 70-140 µg.

Fő vitaminforrások: a zöld leveles zöldségek (paraj, brokkoli, kelkáposzta, saláta), az vokádó és kiwi, tej, sajtok és erjesztett tejtermékek (aludttej).

Kapcsolódó oldalak:

Miért van szükségünk vitaminokra?

Vitaminok, ásványi anyagok